624.506 (20S) Technology Enhanced Learning

Sommersemester 2020

Registration deadline has expired.

First course session
03.03.2020 14:00 - 16:00 B01.0.204 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
LV Nummer Südostverbund INK03001UL
Course title german Technology Enhanced Learning
Type Lecture - Course (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 2.0
Registrations 7 (25 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
possible language(s) of the assessment German
Course begins on 03.03.2020
eLearning Go to Moodle course

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Die Studierenden können passende Technologien für unterschiedliche Unterrichtsthemen sowie -scenarien auswählen und nutzen. 

DIe Studierenden kennen verschiede Bereiche, die für den Einsatz von Technologie geeignet sind. 

Die Studierenden setzen Technologie ein, um die Organisation sowie ihre Lehre zu unterstützen und zu verbessern.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Eigenständiges Arbeiten

Blended Learning

Flipped Classroom

Präsentationen

Kooperatives Lernen

Course content

Themen und Inhalte des Technology Enhanced Learnings und Blended Learnings:

  • Blended Learning Modelle
  • Technologie gestützte Präsentationen
  • Kommunikation
  • Kooperatives Lernen
  • Mobiles Lernen
  • MOOCs
  • Student Created Content
  • Learning Management Systeme

Prior knowledge expected

Die Studierenden müssen bereits mit Themen der Informatik vertraut sein, um passende Technologien zur Unterstützung in der Lehre erfassen zu können. Daher sind "Einführung in die Informatik" sowie "Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung" Voraussetzung für diesen Kurs.

Zusätzlich müssen didaktische Elemente des Informatikunterrichts bekannt sein. Aus diesem Grund sind "Einführung in die Informatik-Fachdidaktik", "Didaktik der Anwendungssoftware 1" und "Fachdidaktik Programmieren, Algorithmen/Datenstrukturen" weitere Voraussetzung für diesen Kurs.

Curricular registration requirements

Einführung in die Informatik
Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung

Einführung in die Informatik-Fachdidaktik
Didaktik der Anwendungssoftware 1
Fachdidaktik Programmieren, Algorithmen/Datenstrukturen

Literature

Wird in der LV bekannt gegeben. 

Intended learning outcomes

Students can select and use suitable technologies for different teaching topics and scenarios.

The students know different areas that are suitable for the use of technology.

Students use technology to support and improve their organization and teaching.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Independent work

blended learning

Flipped Classroom

presentations

Cooperative learning

Course content

Topics and contents of Technology Enhanced Learning and Blended Learning:

  • Blended Learning Models
  • Technology supported presentations
  • communication
  • Cooperative learning
  • Mobile Learning
  • MOOCs
  • Student Created Content
  • Learning Management Systems

Prior knowledge expected

Students must already be familiar with computer science topics in order to be able to grasp suitable technologies to support teaching. Therefore, "Introduction to Computer Science" and "Introduction to Structured and Object Based Programming" are prerequisites for this course.

In addition, didactic elements of computer science teaching must be known. For this reason, "Introduction to Computer Science Didactics", "Didactics of Application Software 1" and "Didactics of Programming, Algorithms/Data Structures" are further prerequisites for this course.

Curricular registration requirements

Introduction to Computer Science
Introduction to Structured and Object Based Programming

Introduction to Computer Science Didactics
Didactics of Application Software 1
Didactics of Programming, Algorithms/Data Structures

Literature

Will be announced in the LV.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Überprüfung der Mitarbeit

Präsentationen

Abgabe eines Portfolios

Examination topic(s)

Eigenständige Einarbeitung und Nutzung verschiedener Technologien zur Unterstützung von Lehr- und Lernprozessen

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

  • Aktive Mitarbeit (25 %)
  • Mini-Präsentationen (25 %)
  • Abgabe von kleineren Aufgaben (25 %)
  • Bearbeitung eines Projekts (25 %)

Examination methodology

Review of cooperation

presentations

Disposal of a portfolio

Examination topic(s)

Independent familiarization and use of various technologies to support teaching and learning processes

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

  • Active participation (25 %)
  • Mini presentations (25 %)
  • Handover of smaller tasks (25 %)
  • Project work (25 %)

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Informatik (SKZ: 414, Version: 15W.2)
    • Subject: Fachdidaktische Vertiefungsfächer (AAU) (Compulsory elective)
      • INK.003 Technology Enhanced Learning ( 2.0h VC / 2.0 ECTS)
        • 624.506 Technology Enhanced Learning (2.0h VC / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 8. Semester empfohlen
  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Informatik (SKZ: 414, Version: 17W.2)
    • Subject: Fachdidaktische Vertiefungsfächer (AAU) (Compulsory elective)
      • INK.003 Technology Enhanced Learning ( 2.0h VC / 2.0 ECTS)
        • 624.506 Technology Enhanced Learning (2.0h VC / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 8. Semester empfohlen
  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Informatik (SKZ: 414, Version: 19W.2)
    • Subject: Fachdidaktische Vertiefungsfächer (AAU) (Compulsory elective)
      • INK.003 Technology Enhanced Learning ( 2.0h VC / 2.0 ECTS)
        • 624.506 Technology Enhanced Learning (2.0h VC / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 8. Semester empfohlen
  • Teacher training programme Computer Sciences and Computer Sciences Management (Secondary School Teacher Accreditation) (SKZ: 884, Version: 04W.7)
    • Stage two
      • Subject: Fachdidaktik und Pädagogik (LI 2.1/LP 2.1) (Compulsory subject)
        • Neue Technologien und Software Produkte an der Schule ( 2.0h VO / 2.0 ECTS)
          • 624.506 Technology Enhanced Learning (2.0h VC / 2.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2024
  • 624.506 VC Technology Enhanced Learning (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 624.506 VC Technology Enhanced Learning (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 624.506 VC Technology Enhanced Learning (2.0h / 2.0ECTS)