200.502 (20S) Plurilingualism in the educational system
Overview
- Lecturer
- Course title german Mehrsprachigkeit im Bildungssystem
- Type Seminar (continuous assessment course )
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 4.0
- Registrations 27 (35 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 12.03.2020
- eLearning Go to Moodle course
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
- Studierende sollen in der Lage sein, über Rahmenbedingungen und konkrete Praxen der Mehrsprachigkeitsarbeit im Bildungssystem zu diskutieren;
- Studierende sollen ausgewählte Aspekte dieser Thematik vertiefend darstellen und analysieren können;
- Studierende sollen in der Lage sein, adäquate Instrumente zur Beantwortung von konkreten Fragestellungen in diesem Bereich zu entwickeln.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Nach einer literaturbasierten Einführung sollen die Studierende konkrete Fragestellungen mit Bezug auf das Thema entwickeln und adäquate Methoden vorschlagen, um die für deren Beantwortung notwendigen Daten zu gewinnen. Die Diskussion darüber sowie der Ergebnisse der einzelnen Forschungsprojekte werden im Mittelpunkt der Lehrveranstaltung stehen.
Course content
Die Europäische Union stellt sich als explizites sprachenpolitisches Ziel die Förderung von Mehrsprachigkeit im Bildungssystem, insbesondere an Universitäten, in Schulen und Kitas. Wie mehrsprachig ist jedoch das Bildungssystem tatsächlich? Obwohl der Alltag in den unterschiedlichen Bildungsinstitutionen durch (herkunfts-)sprachliche Vielfalt charakterisiert ist, gilt der „monolinguale Habitus“ (Gogolin) allgemein als konstituierend vor allem in der Schule. Welche konkreten Maßnahmen werden im Bildungssystem (z.B. in den Lehrplänen, im Lehrveranstaltungsangebot, in den Bildungsempfehlungen) gesetzt, um der mehrsprachigen Realität gerecht zu werden? Und wie sehen die konkreten Praktiken sowie die Einstellungen der einzelnen Akteur*innen gegenüber Mehrsprachigkeit aus? Die Lehrveranstaltung versucht, auf diese Fragen erste Antworten zu geben.
Intended learning outcomes
- Students should be able to discuss the external conditions and the concrete practices concerning multilingualism in the educational system;
- Students should be able to present and analyze selected aspects of this topic;
- Students should be able to develop adequate instruments to answer concrete research questions in this area.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Following a literature-based introduction to the topic, students should develop concrete questions relating to the topic and propose adequate methods in order to obtain the data necessary to answer them. The discussion about this and the results of the individual research projects will be at the center of the course.
Course content
One of the explicit language policy objectives of the European Union is to promote multilingualism in the education system, particularly at universities, schools and day-care centers. But how multilingual is the education system? Although everyday life in the various educational institutions is characterized by linguistic diversity (of origin), the "monolingual habitus" (Gogolin) is generally regarded as constituting especially in schools. Which concrete measures are taken in the education system (e.g. in the curricula, in the courses offered, in the educational recommendations) in order to do justice to existing multilingual reality? And what are the concrete practices and attitudes of the individual actors towards multilingualism? The course tries to give some answers to these questions.
Examination information
Examination methodology
Regelmäßige Anwesenheit, aktive Teilnahme, Entwicklung einer Forschungsfrage und Auswahl adäquater Methoden, diese zu beantworten, mündlich und schriftliche Präsentation der Ergebnisse der eigenen Forschung.
Examination topic(s)
Vertiefung von Einzelaspekten aus der LV
Examination methodology
Regular attendance, active participation, development of a research question and selection of adequate methods to answer it, oral and written presentation of the results of the own research.
Examination topic(s)
Selected topics of the course
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Master's degree programme Applied Cultural Studies
(SKZ: 842, Version: 12W.1)
-
Subject: Kulturwissenschaftliche Vertiefung
(Compulsory elective)
-
Module: Lehrveranstaltungen aus unterschiedlichen Bereichen
-
Lehrveranstaltungen aus unterschiedlichen Bereichen (
6.0h VO/SE / 12.0 ECTS)
- 200.502 Plurilingualism in the educational system (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Lehrveranstaltungen aus unterschiedlichen Bereichen (
6.0h VO/SE / 12.0 ECTS)
-
Module: Lehrveranstaltungen aus unterschiedlichen Bereichen
-
Subject: Kulturwissenschaftliche Vertiefung
(Compulsory elective)
- Bachelor-Lehramtsstudium Bildungswissenschaftliche Grundlagen für BA Lehramt
(SKZ: 198, Version: 15W.2)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 5.0 ECTS)
- 200.502 Plurilingualism in the educational system (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 5.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Bachelor-Lehramtsstudium Bildungswissenschaftliche Grundlagen für BA Lehramt
(SKZ: 198, Version: 17W.2)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 5.0 ECTS)
- 200.502 Plurilingualism in the educational system (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 5.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Bachelor-Lehramtsstudium Bildungswissenschaftliche Grundlagen für BA Lehramt
(SKZ: 198, Version: 19W.2)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 5.0 ECTS)
- 200.502 Plurilingualism in the educational system (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 5.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Master-Lehramtsstudium Bildungswissenschaftliche Grundlagen (BWG)
(SKZ: 199, Version: 19W.2)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 5.0 ECTS)
- 200.502 Plurilingualism in the educational system (2.0h SE / 4.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 5.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Bachelor's degree programme German Studies
(SKZ: 617, Version: 15W.1)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
FW Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 200.502 Plurilingualism in the educational system (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
FW Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Bachelor's degree programme German Studies
(SKZ: 617, Version: 17W.3)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
FW Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 200.502 Plurilingualism in the educational system (2.0h SE / 4.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
-
FW Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Masterstudium Germanistik
(SKZ: 817, Version: 15W.2)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
- 200.502 Plurilingualism in the educational system (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Master's degree programme School Pedagogy
(SKZ: 545, Version: 09W.3)
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
-
Module: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
-
Vertiefung (
4.0h XX / 8.0 ECTS)
- 200.502 Plurilingualism in the educational system (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Vertiefung (
4.0h XX / 8.0 ECTS)
-
Module: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Adult and Professional Education
(SKZ: 847, Version: 09W.3)
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
-
Module: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
-
Vertiefung (
4.0h XX / 8.0 ECTS)
- 200.502 Plurilingualism in the educational system (2.0h SE / 4.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
Vertiefung (
4.0h XX / 8.0 ECTS)
-
Module: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Social Pedagogy and Integrative Pedagog
(SKZ: 846, Version: 09W.3)
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
-
Module: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
-
Vertiefung (
4.0h XX / 8.0 ECTS)
- 200.502 Plurilingualism in the educational system (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Vertiefung (
4.0h XX / 8.0 ECTS)
-
Module: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
- Besonderer Studienbereich LV für alle Studierenden
(SKZ: 000, Version: 97W)
-
Subject: Allgemeinbildende Lehrveranstaltungen
(Compulsory subject)
-
Allgemeinbildende Lehrveranstaltungen (
2.0h / 4.0 ECTS)
- 200.502 Plurilingualism in the educational system (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Allgemeinbildende Lehrveranstaltungen (
2.0h / 4.0 ECTS)
-
Subject: Allgemeinbildende Lehrveranstaltungen
(Compulsory subject)