180.584 (20S) Organisational Communication and Sustainability

Sommersemester 2020

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First course session
17.03.2020 14:00 - 16:00 V.1.07 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german Organisationskommunikation und Nachhaltigkeit
Type Seminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 6.0
Registrations 12 (30 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
possible language(s) of the assessment German
Course begins on 17.03.2020

Time and place

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Course Information

Intended learning outcomes

Das Seminar soll der Idee der forschungsgeleiteten Lehre folgen und vor allem der Systematisierung, Präsentation und praktischen Umsetzung aktueller wissenschaftlicher Erkenntnisse im Stil einer wissenschaftlichen Konferenz  dienen.

Grundlegende Modelle und Methoden aus dem Bereich der Organisationskommunikationn sollen dabei auf konkrete und aktuelle Problemstellungen angewandt werden.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Anwendung der Technikenwissenschaftlichen Arbeitens (Desk-Research, primäre Erhebung,Literaturrecherche, Systematisierung)

lAnwendung der Techniken wissenschaftlichen  Schreibens (formale Darstellung, Zitierung, Gliederung)

Präsentation der wesentlichstenErgebnisse

Feedback in inhaltlicher und formalerHinsicht

Kritik und Diskussion 

Course content

1.Kommunikation von Nachhaltigkeit- nachhaltige Kommunikation (Transparenz, Integrität)?

2.Branding, PR, Marketing, Investment und Nachhaltigkeit

3.Sustainability als „neue“ CSR?

4.Interne/Externe Kommunikation und Nachhaltigkeit?

5.Sustainability als sunshine value („Greenwashing“)? 

6.Organisationen als Zurechnungspunkte von Verantwortung

7.Stakeholder Kommunikation und Nachhaltigkeit

8.SDG´s und Organisationskommunikation 

Literature

Adomßent, M. & Godemann, J., 2011. Sustainability Communication: An Integrative Approach. In J. Godemann & G. Michelsen (Eds.), Sustainability Communication: Interdisciplinary Perspectives and Theoretical Foundation (pp. 27-38). Berlin: Springer.

Cox, J. R. (2012). Environmental Communication and the Public Sphere (3nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Fischer, D., Lüdecke, G., Godemann, J., Michelsen, G., Newig, J., Rieckmann, M., & Schulz, D. (2016). Sustainability Communication. In Heinrichs, H., Martens, P., Michelsen, G., & Wiek, A. (Eds.). Sustainability Science: An Introduction (p. 139-148). Dordrecht: Springer.

Anderson, A. (2014). Media, Environment and the Network Society. Houndmills: Palgrave Macmillan.

Godemann, J. & Michelsen, G. (Eds.) (2011). Sustainability Communication: Interdisciplinary Perspectivesand Theoretical Foundation. Dortrecht: Springer Science & Business Media.

Bendor, R. (2018).  Interactive Media for Sustainability. Basingstoke: Palgrave.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Media, Communications & Culture (SKZ: 841, Version: 09W.1)
    • Subject: Organisationskommunikation und -kultur (Compulsory elective)
      • Seminar ( 2.0h SE / 6.0 ECTS)
        • 180.584 Organisational Communication and Sustainability (2.0h SE / 6.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

This course is not assigned to a sequence of equivalent courses