Stammdaten

Titel: Contesting fake news
Beschreibung:

We model competition on a credence market governed by an imperfect label, signaling high quality, as a rank-order tournament between firms.  In this market interaction, asymmetric firms jointly and competitively control the underlying quality ranking's precision by releasing individual information.  While the labels and the information they are based on can be seen as a public good guiding the consumers' purchasing decisions, individual firms have incentives to strategically amplify or counteract the competitors' information emission, thereby manipulating the label's (or ranking's) discriminatory power.  Elements of the introduced theory are applicable to several (credence-good) industries which employ labels or rankings, including academic departments, books, music, and investment opportunities.

Schlagworte: labelling, credence goods, contests, product differentiation
Typ: Gastvortrag
Homepage: https://tu-dresden.de/bu/wirtschaft/die-fakultaet/termine/paul-schweinzer-universitaet-klagenfurt-contesting-fake-news
Veranstaltung: Kolloquium (Dresden)
Datum: 21.11.2023
Vortragsstatus: stattgefunden (Präsenz)

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Wirtschafts- und Rechtswissenschaften
 
Institut für Volkswirtschaftslehre
 
Mikroökonomik und Spieltheorie
Universitätsstr. 65-67
A-9020 Klagenfurt
Österreich
zur Organisation
Universitätsstr. 65-67
AT - A-9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 502021 - Mikroökonomie
  • 101017 - Spieltheorie
Forschungscluster
  • Selbstorganisierende Systeme
Vortragsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: II)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
TeilnehmerInnenkreis
  • Überwiegend international
Publiziert?
  • Nein
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt