Stammdaten

Titel: How to integrate categorical and numerical information in scale construction?
Beschreibung:

In a 3-level model, the interplay of factors at the school and classroom level on student achievement is investigated. In the context of school and teaching quality, high multicollinearities are to be expected. With the help of a multidimensional Rasch model (Reckase, 2007), the latent dimensions of the 3-level model are formed at the school and classroom level. The person ability parameters "theta" of the latent dimensions correlate highly with each other, so that multicollinearity is clearly present. The model needs a respecification, which we do by combining latent dimensions into higher order factors. The thetas generated by a multidimensional Rasch model are interval scaled. Therefore higher order factors can be built through confirmatory factor analysis (CFA). To counteract the problem of multicollinearity, we form second-order factors and third-order factors for school as well as classroom level. The approach of combining categorical and numerical information in scale construction is presented and results of multilevel modelling are discussed with regard to the underlying scale construction.

Schlagworte:
Typ: Angemeldeter Vortrag
Homepage: https://oegp2022.aau.at/
Veranstaltung: 14. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP) (Klagenfurt)
Datum: 06.09.2022
Vortragsstatus: stattgefunden (Präsenz)

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Unterrichts- und Schulentwicklung
Sterneckstraße 15
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
   office-ius@aau.at
http://ius.aau.at
zur Organisation
Sterneckstraße 15
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee
Fakultät für Sozialwissenschaften
 
Institut für Psychologie
 
Abteilung für Methodenlehre
Universitätsstrasse 65-67
9020 Klagenfurt
Österreich
  +43 463 2700 991605
   elisabeth.grimschitz@aau.at
https://www.aau.at/psychologie/methodenlehre/
zur Organisation
Universitätsstrasse 65-67
AT - 9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503013 - Fachdidaktik Naturwissenschaften
  • 101018 - Statistik
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Vortragsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: II)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
TeilnehmerInnenkreis
  • Überwiegend national
Publiziert?
  • Nein
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt