Stammdaten

Titel: 19th European Conference on Literacy 2015: Research, Education and the Everyday
Beschreibung:

The Austrian Literacy Association is happy to announce that the upcoming

19th European Conference on Literacy (former: European Conference on Reading) will takes place from 13-16 July 2015 in Klagenfurt, Austria, more specifically at the University of Klagenfurt.
Under the general theme "Literacy in the New Landscape of Communication: Research, Education and the Everyday" the conference will create a forum for the presentation and discussion of findings of current research into the range of contemporary forms (‘traditional’ and ‘new’) and uses of literacy in everyday settings: be it the home, kindergartens, school or beyond school, in institutions of teacher training, in libraries, in the context of social work, in text-design and publishing, in (fictional and non-fictional) media programmes, in social media, in sites, formal and informal.

Here it will be possible to relate these findings – with their theoretical and methodological focus – to the questions of learning and teaching of reading and writing, of uses and forms of literacy, ‘traditional’ as well as ‘new’. In exchange and discussion of knowledge and experiences, of proposals and hypotheses, the Conference provides a space for bringing together literacy researchers and literacy educators together in a shared and strengthened project of developing literacy – in its many forms, uses and genres, including the aesthetic experience and pleasure of literature – as an essential component of democratic action, interaction and participation.

The conference is organised in cooperation with IDEC (International Development in Europe Committee of the International Reading Association; www.literacyeurope.org), FELA (Federation of European Literacy Associations; www.felaliteracy.org), the University of Klagenfurt (www.aau.at) and the University College of Teacher Education Carinthia - Viktor Frankl UC (www.ph-kaernten.ac.at).

Schlagworte: Literacy, Reading, Writing, Representation, Text, Genre, Media, Learning, Multiliteracies, New Literacy Studies, Literacy Policy, Family Literacy, Early Childhood Literacy, Academic Literacy
Kurztitel: European Conference on Literacy
Ort: Alpen-Adria Universität Klagenfurt
Staat: Österreich
Zeitraum: 13.07.2015 - 16.07.2015
Veranstaltungsstatus:
Kontakt-Email: margit.boeck@aau.at
Homepage: https://conference.aau.at/event/15/overview

VeranstalterInnen

MitarbeiterInnen Zeitraum
Margit Böck (intern)
  • 13.07.2015 - 16.07.2015

Kategorisierung

Förderungstyp §27
Veranstaltungstyp
  • Tagung/Konferenz
Sachgebiete
  • 503011 - Fachdidaktik Geisteswissenschaften
  • 602043 - Semiotik
  • 602007 - Angewandte Sprachwissenschaft
  • 504014 - Gender Studies
  • 503029 - Sprachlehrforschung
  • 602048 - Soziolinguistik
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
TeilnehmerInnenkreis
  • Überwiegend international
Veranstaltungsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen
  • Deutschdidaktik

Kooperationen

Organisation Adresse
Austrian Literacy Association
Mayerhofgasse 6
1040 Wien
Österreich
Mayerhofgasse 6
AT - 1040  Wien
International Development in Europe Committee IDEC
Finnland
FI  
Federation of European Literacy Associations FELA
Belgien
BE  
Pädagogische Hochschule Kärnten
Hubertusstraße 1
9020 Klagenfurt
Österreich - Kärnten
  +43 (0)463 508508
  +43 (0)463 508508-829
   office@ph-kaernten.ac.at
http://www.ph-kaernten.ac.at/
Hubertusstraße 1
AT - 9020  Klagenfurt

Vorträge der Veranstaltung

Heavy Readers and their Unread Books. Explaining a Common Habit.
Heavy Readers and their Unread Books. Explaining a Common Habit.

K. Perschak
Österreich
seit 16.07.2015

Zum Vortrag
9.Möglichkeiten und Grenzen der Mehrsprachigkeit in Kärnten, veranschaulicht am Beispiel der Literatur
9.Möglichkeiten und Grenzen der Mehrsprachigkeit in Kärnten, veranschaulicht am Beispiel der Literatur

F. Hafner
Österreich
seit 13.07.2015

Zum Vortrag
Diskussion von Dimensionen und Kriterien anhand ausgewählter Beispiele der Begleitforschung zur schriftlichen Reifeprüfung im Fach Deutsch (Teil I, Vortrag)
Diskussion von Dimensionen und Kriterien anhand ausgewählter Beispiele der Begleitforschung zur schriftlichen Reifeprüfung im Fach Deutsch (Teil I, Vortrag)

U. Esterl, J. Struger
Österreich
seit 14.07.2015

Zum Vortrag
Ansätze zur Förderung von Menschen mit Grundbildungsdefiziten in Bildungseinrichtungen am Beispiel Kärnten: Initiativen und Projekte der Kärntner Volkshochschulen.
Ansätze zur Förderung von Menschen mit Grundbildungsdefiziten in Bildungseinrichtungen am Beispiel Kärnten: Initiativen und Projekte der Kärntner Volkshochschulen.

T. Fenzl, P. Mayring, B. Gfrerer, G. Sagmeister, M. Staudinger, A. Wolf, A. Plattner, L. Glatz, R. Rampetzreiter
Österreich
seit 16.07.2015

Zum Vortrag
What are the pleasures of reading and talking about books? Findings of a preliminary study "Communication in Carinthian reading groups and in reading networks"
What are the pleasures of reading and talking about books? Findings of a preliminary study "Communication in Carinthian reading groups and in reading networks"

G. Moser
Österreich
seit 15.07.2015

Zum Vortrag
Ästhetik und soziale Imagination. Lesen als Entwicklung des Möglichkeitssinns
Ästhetik und soziale Imagination. Lesen als Entwicklung des Möglichkeitssinns

W. Wintersteiner
Österreich
seit 14.07.2015

Zum Vortrag
Das Unverfügbare: Ästhetik und/als Fremdheit. Multiliteracies und das Andere.
Das Unverfügbare: Ästhetik und/als Fremdheit. Multiliteracies und das Andere.

N. Mitterer, A. Hudelist, W. Wintersteiner
Österreich
seit 14.07.2015

Zum Vortrag