Stammdaten

A Semi-Automated Approach to Categorize Learning Outcomes into Digital Literacy or Computer Science
Untertitel:
Kurzfassung:

Computer science related curricula, standards and frameworks are designed and implemented in many countries to incorporate informatics education in schools, already starting with kindergarten and primary education. A recurring point of discussion addresses the focus of those educational models concerning the different fields of computer science, so the topics related to the scientific subject of computer science, and digital literacy, the set of skills and competencies needed in everyday life in the digital age. In this paper, we present a semi-automated approach to categorize learning outcomes of computer science related curricula into one of those two categories. Categorization is performed with linguistic metrics computed for nouns and verbs of representative curricula of each category. The categorization is compared against classifications of nine experts of computer science teaching and research. The results show a matching categorization for 70% of all learning outcomes and 90% of learning outcomes uniformly classified by the experts.


Schlagworte: curriculum, computer science, digital literacy, natural language processing, primary education
Publikationstyp: Beitrag in Proceedings (Autorenschaft)
Art der Veröffentlichung Printversion
Erschienen in: OCCE.2018, Book of Abstracts
OCCE.2018, Book of Abstracts
zur Publikation
 ( Österreichische Computer Gesellschaft (OCG); )
Erscheinungdatum: 24.06.2018
Titel der Serie: -
Bandnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Seite: S. 47 - 47

Identifikatoren

ISBN: -
ISSN: -
DOI: -
AC-Nummer: -
Homepage: http://iid.aau.at/pub/AndreasBollin/Publications/2018-OCCE-Pasterk-etal.pdf
Open Access
  • Kein Open-Access

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Technische Wissenschaften
 
Institut für Informatikdidaktik
Universitätsstr. 65-67
A-9020  Klagenfurt
Österreich
  2700 993504
   iid-office@aau.at
https://www.aau.at/informatikdidaktik/
zur Organisation
Universitätsstr. 65-67
AT - A-9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503015 - Fachdidaktik Technische Wissenschaften
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: II)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen
  • Informatikdidaktik

Kooperationen

Keine Kooperationspartner ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden