Stammdaten

Titel: Do lower-achieving children profit from derived facts-based teaching of basic multiplication? Findings from a design research study
Untertitel:
Kurzfassung:

We present findings made during the first cycle of an ongoing design research study on the working out of basic multiplication in 8 Austrian classes. Their teachers had tried to implement an instructional design that put conceptual understanding and derived facts strategies centre stage. Focusing on the degree of fact mastery reached at the end of grade 3, we present a typology of strategy use within a sample of 48 students. We take a closer look at lower-achieving students, in particular those 8 students who had little if any success in mastering basic multiplication. While 6 of them used derived facts strategies quite often, their deficiencies either in adding and subtracting or with regard to the conceptual basis of derived facts strategies seem to have hindered them from mastering more facts. We discuss implications for the planned second cycle of the study.

Schlagworte:
Publikationstyp: Beitrag in Sammelwerk (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 2017 (Online)
Erschienen in: Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017)
Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017)
zur Publikation
 ( DCU Institute of Education; T. Dooley, G. Gueudet )
Titel der Serie: -
Bandnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: S. 346 - 353

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 2017
ISBN (e-book):
  • 978-1-873769-73-7
eISSN: -
DOI: -
Homepage: http://www.mathematik.uni-dortmund.de/~prediger/ERME/CERME10_Proceedings_2017.pdf
Open Access
  • Auf einem Repositorium abgelegt

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Technische Wissenschaften
 
Institut für Didaktik der Mathematik
Sterneckstraße 15
A-9020 Klagenfurt
Österreich
  +43 463 2700 992505
   gordana.gajic@aau.at
https://www.aau.at/didaktik-der-mathematik/
zur Organisation
Sterneckstraße 15
AT - A-9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503006 - Bildungsforschung
  • 503007 - Didaktik
  • 503013 - Fachdidaktik Naturwissenschaften
  • 503032 - Lehr- und Lernforschung
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: n.a.)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Organisation Adresse
Pädagogische Hochschule Kärnten
Hubertusstraße 1
9020 Klagenfurt
Österreich - Kärnten
  +43 (0)463 508508
  +43 (0)463 508508-829
   office@ph-kaernten.ac.at
http://www.ph-kaernten.ac.at/
Hubertusstraße 1
AT - 9020  Klagenfurt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden