Stammdaten

Titel: Learning to compute without counting in the first grade
Untertitel: A matter of patterns
Kurzfassung:

In the German-language literature on mathematics education it is widely held that children should have overcome the use ofcounting-based strategies to add or subtract by the end of first grade. However, there is empirical evidence that currently (at least in Austria) a notable part of children is missing that target by far. In this paper I refer to an ongoing design study conducted with Austrian first-graders whose teachers took part in an in-service training programme. The teachers tried to convey derivation based on the recognition and use of arithmetical patterns from the very beginning of the first school year on a systematic basis. First results of interviews conducted at the end of first grade are presented.

Schlagworte:
Publikationstyp: Beitrag in Zeitschrift (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 04.2015 (Print)
Erschienen in: Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae
Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae
zur Publikation
 ( )
Titel der Serie: -
Bandnummer: 14
Heftnummer: 2
Erstveröffentlichung: Ja
Seite: S. 12 - 21
Gesamtseitenanzahl: 10 S.

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 04.2015
ISBN: -
ISSN: 1336-2232
Homepage: -

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Technische Wissenschaften
 
Institut für Didaktik der Mathematik
Sterneckstraße 15
A-9020 Klagenfurt
Österreich
  +43 463 2700 992505
   gordana.gajic@aau.at
https://www.aau.at/didaktik-der-mathematik/
zur Organisation
Sterneckstraße 15
AT - A-9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503007 - Didaktik
  • 503011 - Fachdidaktik Geisteswissenschaften
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Zitationsindex
  • n.a.
Informationen zum Zitationsindex: Master Journal List
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: n.a.)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden