Stammdaten

Titel: 2+2=4? Mathematics lost between the pitfalls of essentialism andalternative truths
Untertitel:
Kurzfassung:

This essay problematises the epistemic status of mathematical knowledge. It is based on the observation that essentialist epistemologies provide no solid basis while relativist epistemologies have not yet convincingly succeeded to explain the objectivity of mathematical knowledge. I will start with three examples from popular media which illustrate that awareness for the problem discussed here has already reached the interested public. I will shortly address popular answers to the problem, only to refute them. I will end the essay by discussions which stay close to the example of 2+2=4, ending with the presentation of possible directions for further understanding and research.

Schlagworte: Mathematical reasoning, epistemology, relativism, alternative truth, styles of reasoning.
Publikationstyp: Beitrag in Proceedings (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 08.06.2022 (Online)
Erschienen in: Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12)
Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12)
zur Publikation
 ( Free University of Bozen-Bolzano and ERME; J. Hodgen, E. Geraniou, G. Bolondi, F. Ferretti )
Titel der Serie: -
Bandnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: S. 1759 - 1767

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 08.06.2022
ISBN (e-book): -
eISSN: -
DOI: -
Homepage: https://hal.science/CERME12/hal-03747815v1
Open Access
  • Auf einem Repositorium abgelegt

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Technische Wissenschaften
 
Institut für Didaktik der Mathematik
Sterneckstraße 15
A-9020 Klagenfurt
Österreich
  +43 463 2700 992505
   gordana.gajic@aau.at
https://www.aau.at/didaktik-der-mathematik/
zur Organisation
Sterneckstraße 15
AT - A-9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503015 - Fachdidaktik Technische Wissenschaften
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen
  • Mathematikdidaktik

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden