Stammdaten

Titel: Towards a critical epistemology of mathematics
Untertitel:
Kurzfassung:

This essay addresses a critical epistemology of mathematics as an investigation into the epistemic limitations of mathematical thinking. After arguing for the relevance of a critical epistemology of mathematics, I discuss assumptions underlying standard arithmetic and assumptions underlying standard logic as examples for such epistemic limitations of mathematical thinking. Looking into the work of philosophically interested scholars in mathematics education such as Alan Bishop and Ole Skovsmose, I discuss some early insights for a critical epistemology of mathematics. I conclude that these insights can only be the beginning, that we are yet far away from a proper understanding of the epistemic limitations of mathematics, and that more research is needed.

Schlagworte:
Publikationstyp: Beitrag in Zeitschrift (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 26.07.2023 (Online)
Erschienen in: Prometeica
Prometeica
zur Publikation
 ( )
Titel der Serie: -
Bandnummer: 27
Heftnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: S. 825 - 833

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 26.07.2023
ISBN (e-book): -
eISSN: 1852-9488
DOI: http://dx.doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15414
Homepage: -
Open Access
  • In einem Open-Access-Journal erschienen

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Technische Wissenschaften
 
Institut für Didaktik der Mathematik
Sterneckstraße 15
A-9020 Klagenfurt
Österreich
  +43 463 2700 992505
   gordana.gajic@aau.at
https://www.aau.at/didaktik-der-mathematik/
zur Organisation
Sterneckstraße 15
AT - A-9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503015 - Fachdidaktik Technische Wissenschaften
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Zitationsindex
  • Emerging Sources Citation Index (ESCI)
Informationen zum Zitationsindex: Master Journal List
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: II)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen
  • Mathematikdidaktik

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden