Stammdaten

Titel: Auf eine Geschichte antworten bedeutet fragen.
Untertitel: Überlegungen zur responsiven Literaturdidaktik am Beispiel der Erzählung "Das Vamperl" von Renate Welsh.
Kurzfassung:



Abstract

The following article explains the characteristics of a specific technique on how to talk about and act on literature in the classroom. It is called „Responsive Literaturdidaktik”. 

Its principles are different from those of traditional settings of literature teaching, insofar as they try to open some space to an authentic talk about literary texts, starting from a lecture that tries to enable students to hear the questions that arise from the text itself (not those which are being asked by the teacher). From this very intimate talk between reader and text, the tuition moves on to the interpersonal talk about the text, keeping in mind that the other, which can be the text or the real vis-à-vis, is inevitably marked by the traces  of  radical  otherness.  This  remaining  otherness  cannot  be  reduced  to  full understanding, not even through the traditional categories of literary interpretation such as historical background or intertextuality. The principles and effects of this special way to  talk  about  and  act  on  literature  will  be  explained  through  the  book  „Das  Vamperl“, written by the Austrian writer Renate Welsh.





Schlagworte: Literaturunterricht; Gespräche im Literaturunterricht, Fremdheit und Literatur, Responsive Literaturdidaktik; Renate Welsh
Publikationstyp: Beitrag in Zeitschrift (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 12.12.2019 (Online)
Erschienen in: didacticum
didacticum
zur Publikation
 ( S. Fuchs )
Titel der Serie: -
Bandnummer: 1
Heftnummer: 1
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: S. 13 - 26

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 12.12.2019
ISBN (e-book): -
eISSN: 2707-0905
DOI: -
Homepage: https://didacticum.phst.at
Open Access
  • Online verfügbar (Open Access)

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Germanistik
 
Abteilung für Fachdidaktik
Universitätsstr. 65-67
9020 Klagenfurt
Österreich
http://www.uni-klu.ac.at/deutschdidaktik/
zur Organisation
Universitätsstr. 65-67
AT - 9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 602014 - Germanistik
  • 503011 - Fachdidaktik Geisteswissenschaften
Forschungscluster Kein Forschungscluster ausgewählt
Zitationsindex
  • n.a.
Informationen zum Zitationsindex: Master Journal List
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden