Stammdaten

Titel: Should we say goodbye to latent constructs to overcome replication crisis or should we take into account epistemological considerations?
Untertitel:
Kurzfassung:

The paper discusses theoretical and epistemological problems concerning validity of psychological science in the context of latent constructs. I consider the use of latent constructs as one reason for the replicability crisis. At the moment, there exist different constructs describing the same psychological phenomena side by side, and different psychological phenomena that are reflected by the same latent construct. Hagger called them déjà-variables, which lead to a decreasing validity of measurements and inhibit a deeper understanding of psychological phenomena. To overcome this problem, I suggest a shift of theoretical and epistemological perspective on latent constructs. One main point is the explicit consideration of latent constructs as mental representations, which changes objects and are changed by objects via assimilative and accommodative processes. The explicit orientation towards assimilation and accommodation allows the control of normally automatized processes that influence our understanding of psychological phenomena and their corresponding latent constructs. I argue that assimilation and accommodation are part of our research practice anyway and cause the mentioned problems. For example, taking a measurement is an assimilative process, and thus a high measurement error should lead to an increase of accommodative processes. Taking into account these considerations, I suggest consequences for research practices, for individual researchers and for the philosophy of science.

Schlagworte: epistemology, latent constructs, assimilation, accommodation, déjà-variables, assimilation bias, over-accommodation, over-assimilation
Publikationstyp: Beitrag in Zeitschrift (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 27.08.2019 (Online)
Erschienen in: Frontiers in Psychology
Frontiers in Psychology
zur Publikation
 ( Frontiers Media S.A.; )
Titel der Serie: -
Bandnummer: -
Heftnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: S. 1 - 8

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 27.08.2019
ISBN (e-book): -
eISSN: -
DOI: http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01949
Homepage: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.01949/full
Open Access
  • In einem Open-Access-Journal erschienen

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Unterrichts- und Schulentwicklung
Sterneckstraße 15
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
   office-ius@aau.at
http://ius.aau.at
zur Organisation
Sterneckstraße 15
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee
Fakultät für Sozialwissenschaften
 
Institut für Psychologie
 
Abteilung für Entwicklungspsychologie
Universitätsstrasse 65-67
9020 Klagenfurt
Österreich
  +43 463 2700 991604
   ilse.gigler@aau.at
https://www.aau.at/psychologie/entwicklungspsychologie-und-paedagogische-psychologie/
zur Organisation
Universitätsstrasse 65-67
AT - 9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 5010 - Psychologie
  • 509017 - Wissenschaftsforschung
Forschungscluster Kein Forschungscluster ausgewählt
Zitationsindex
  • Social Science Citation Index (SSCI)
Informationen zum Zitationsindex: Master Journal List
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: III)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden