Stammdaten

Titel: Bildung, Mathematical Literacy and Civic Education
Untertitel: The (Strange?) Case of Contemporary Austria and Germany
Kurzfassung:

Civic education in terms of fostering societal participation and active citizenship is a goal that is prominently addressed in both conceptions of “mathematical literacy” discussed in the international context and (contemporary) conceptions of “Bildung/ Allgemeinbildung” specific to the German speaking countries. In this paper I will argue that in transitioning from such conceptions to contemporary reform efforts like educational standards, national regimes of testing and standardized exams the notion of mathematical literacy/Allgemeinbildung changes as well in a way that may be self-defeating as far as the goal of (critical) citizenship is concerned.

Schlagworte:
Publikationstyp: Beitrag in Sammelwerk (Autorenschaft)
Art der Veröffentlichung Printversion
Erschienen in: Mathematics Education and Life at Times of Crisis. Proceedings of the Ninth International Mathematics and Society Conference
Mathematics Education and Life at Times of Crisis. Proceedings of the Ninth International Mathematics and Society Conference (2017)
zur Publikation
 ( University of Theassaly Press; A. Chronaki )
Erscheinungsdatum: 01.07.2017
Titel der Serie: -
Bandnummer: 2
Erstveröffentlichung: Ja
Seite: S. 968 - 978

Identifikatoren

ISBN:
  • 978-960-9439-49-7
ISSN: -
DOI: -
AC-Nummer: -
Homepage: http://mescommunity.info/mes9b.pdf
Open Access
  • Online verfügbar (Open Access)

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Technische Wissenschaften
 
Institut für Didaktik der Mathematik
Sterneckstraße 15
A-9020 Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
  -6199
   susanne.rauchenwald@uni-klu.ac.at
https://www.aau.at/didaktik-der-mathematik/
zur Organisation
Sterneckstraße 15
AT - A-9020  Klagenfurt am Wörthersee

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503006 - Bildungsforschung
  • 503013 - Fachdidaktik Naturwissenschaften
  • 503033 - Politische Bildung
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: n.a.)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden