Stammdaten

A magic dwells in each beginning? Contextual effects of autonomy support on students’ intrinsic motivation in unfamiliar situations (print Version)
Untertitel:
Kurzfassung:

In school classes students influence each other at conscious and subconscious levels and therefore, students’ shared perceptions are considered meaningful for the development of the individual student. This article identified situations where students’ class-average perceptions of autonomy support add to the predictive validity of students’ individual perceptions for their intrinsic motivation (i.e., a contextual effect). Specifically, we compared contextual effects of perceived autonomy support on intrinsic motivation in familiar and unfamiliar situations. Familiar situations were represented by mathematics classes at grades six, seven, and eight, because this subject is taught from grade one on. Because in Austria physics classes usually start only at grade six and chemistry classes usually start at grade eight, these classes were considered unfamiliar situations. We found that students’ class-average perceptions of their teachers’ autonomy support predicted intrinsic motivation only in unfamiliar situations (i.e., in the first and in the second year after a subject was newly introduced). These findings are discussed regarding their meaning for educational practice.

Schlagworte:
Publikationstyp: Beitrag in Zeitschrift (Autorenschaft)
Art der Veröffentlichung Printversion
Erschienen in: Social Psychology of Education
Social Psychology of Education
zur Publikation
 ( Springer; )
Erscheinungdatum: 04.12.2017
Titel der Serie: -
Bandnummer: 20
Heftnummer: 4
Erstveröffentlichung: Nein
Auflage: -
Seite: S. 791 - 805
Bild der Titelseite: Cover

Identifikatoren

ISBN: -
ISSN: -
DOI: -
AC-Nummer: -
Homepage:
Open Access
  • Kein Open-Access

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Interdisziplinäre Forschung und Fortbildung (Klagenfurt, Graz, Wien)
 
Institut für Unterrichts- und Schulentwicklung
Sterneckstraße 15
9020  Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
   office-ius@aau.at
zur Organisation
Sterneckstraße 15
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 501016 - Pädagogische Psychologie
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Zitationsindex
  • Social Science Citation Index (SSCI)
Informationen zum Zitationsindex: Thomson Reuters Master Journal List
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen
  • IUS

Kooperationen

Organisation Adresse
Pädagogische Hochschule Kärnten (PH Kärnten)
Hubertusstraße 1
9020  Klagenfurt
Österreich
Hubertusstraße 1
AT - 9020  Klagenfurt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden