Stammdaten

Granger meets Rasch: investigating Granger causation with multidimensional longitudinal item response models.
Untertitel:
Kurzfassung:

The investigation of educational processes and trajectories is among the im-
portant goals of educational research and reflects the main aims of longitudi-
nal educational studies like the National Educational Panel Study (NEPS) in
Germany. From a methodological perspective, two foci can be distinguished:
1) measurement of the same competence across the life span and 2) effects
of competencies or context variables on the modifiability of a target compe-
tence. The latter can be addressed by Granger causation analysis. Granger
causation approaches examine whether past observations of a dimension X
can be used to predict more recent observations of dimension Y in a series
of repeated measures. A common item response model for scaling educa-
tional tests is the unidimensional Rasch model and its extensions. However,
more recently, multidimensional item response models became popular for
the exploration of dimensionality and assessing the latent factor structure
of multiple traits. In contrast to unidimensional models, these models of-
fer the advantage to simultaneously model effects of multiple traits on an-
swer processes. In this study, we combine the concept of Granger causation
with multidimensional longitudinal item response models. After introduc-
ing multidimensional item response models and their longitudinal extensions
for testing hypotheses compatible with Granger causation, we illustrate this
approach in an empirical data example. Further possibilities for the investi-
gation of Granger causation using item response models are discussed.

Publikationstyp: Beitrag in Sammelwerk (Autorenschaft)
Art der Veröffentlichung Printversion
Erschienen in: Statistics and causality: methods for applied empirical research
Statistics and causality: methods for applied empirical research
zur Publikation
 ( John Wiley & Sons Inc.; W. Wiedermann, A. von Eye )
Erscheinungdatum: 01.07.2016
Titel der Serie: -
Bandnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Seite: S. 231 - 248

Identifikatoren

ISBN:
  • 978-1-118-94704-3
ISSN: -
DOI: -
AC-Nummer: -
Homepage:
Open Access
  • Online verfügbar (nicht Open Access)

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kulturwissenschaften
 
Institut für Psychologie
 
Abteilung für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie
Universitätsstrasse 65-67
9020  Klagenfurt
Österreich
   ilse.gigler@aau.at
zur Organisation
Universitätsstrasse 65-67
AT - 9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 101018 - Statistik
  • 5010 - Psychologie
Forschungscluster Kein Forschungscluster ausgewählt
Peer Reviewed
  • Nein
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Bereich ist unvollständig bzw. fehlerhaft und muss noch bearbeitet werden.
Keine Kooperationspartner ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden