Stammdaten

Semiotics in Mathematics Education
Untertitel: (ICME-13 Topical Surveys)
Kurzfassung:

This volume discusses semiotics in mathematics education as an activity with a formal sign system, in which each sign represents something else. Theories presented by Saussure, Peirce, Vygotsky and other writers on semiotics are summarized in their relevance to the teaching and learning of mathematics. The significance of signs for mathematics education lies in their ubiquitous use in every branch of mathematics. Such use involves seeing the general in the particular, a process that is not always clear to learners. Therefore, in several traditional frameworks, semiotics has the potential to serve as a powerful conceptual lens in investigating diverse topics in mathematics education research. Topics that are implicated include (but are not limited to): the birth of signs; embodiment, gestures and artifacts; segmentation and communicative fields; cultural mediation; social semiotics; linguistic theories; chains of signification; semiotic bundles; relationships among various sign systems; intersubjectivity; diagrammatic and inferential reasoning; and semiotics as the focus of innovative learning and teaching materials.

Schlagworte:
Publikationstyp: Fachbuch (Autorenschaft)
Art der Veröffentlichung Printversion
Erscheinungdatum: 02.05.2016
Titel der Serie: -
Bandnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Gesamtseitenanzahl: 48 S.

Identifikatoren

ISBN:
  • 331931369X
ISSN: -
DOI: -
AC-Nummer: -
Homepage:
Open Access
  • Kein Open-Access

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Technische Wissenschaften
 
Institut für Mathematik
Universitätsstraße 65-67
9020  Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
   senka.haznadar@aau.at
https://www.aau.at/mathematik
zur Organisation
Universitätsstraße 65-67
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee

Verlag

Organisation Adresse
Springer
Berlin
Deutschland
DE  Berlin

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503007 - Didaktik
Forschungscluster Kein Forschungscluster ausgewählt
Peer Reviewed
  • Nein
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Kooperationspartner ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden