Stammdaten

Titel: Autonomy support: a key for understanding students learning motvation in science
Untertitel:
Kurzfassung:

Scientific literacy is an important prerequisite for societal participation as well as a
basis for a scientific career. Despite the major efforts made to improve science education intrinsic
motivation for learning science is low in many countries and there is a lack of young aspiring
careers in the sciences. According to self-determination theory and stage-environment fit theory
the need for autonomy is a key factor for the development and maintenance of intrinsic motiva-
tion. In the present study we examined differences of regular science classes and science labs
regarding perceived autonomy support, intrinsic motivation, and identified regulation in a sample
of 649 secondary school students. In grades five and six perceived autonomy support and intrin-
sic motivation were high both, in science classes and in science labs. At grades seven and eight
perceived autonomy support and intrinsic motivation were still high in science labs but not in
sciences classes. These results support the assumptions of stage-environment fit theory that the
decline in intrinsic motivation during early adolescence can be countered by enhancing autonomy
support. Furthermore, in science labs there was no gender-gap in intrinsic motivation and identi-
fied regulation.

Schlagworte:
Publikationstyp: Beitrag in Zeitschrift (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 2014 (Print)
Erschienen in: Zeitschrift für Bildungsforschung
Zeitschrift für Bildungsforschung
zur Publikation
 ( Springer VS; .. Österreichischer Wissenschaftsrat )
Titel der Serie: -
Bandnummer: 4
Heftnummer: 1
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: S. 43 - 61
Gesamtseitenanzahl: 18 S.

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum:
ISBN (e-book): -
eISSN: -
DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s35834-013-0073-5
Homepage: -
Open Access
  • Kein Open-Access
Erscheinungsdatum: 2014
ISBN: -
ISSN: -
Homepage: -

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Unterrichts- und Schulentwicklung
Sterneckstraße 15
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
   office-ius@aau.at
http://ius.aau.at
zur Organisation
Sterneckstraße 15
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503006 - Bildungsforschung
Forschungscluster Kein Forschungscluster ausgewählt
Zitationsindex
  • n.a.
Informationen zum Zitationsindex: Master Journal List
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: n.a.)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen
  • IUS

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden