Stammdaten

Titel: Reflective processes in action research and in psychoanalytic observational studies: two approaches for teaching professionals
Untertitel:
Kurzfassung:

Questioning and understanding our own being and actions are principal elements in the process of reflection. These often occur in implied form, systematically, although theory-driven approaches to reflection enable the protagonist to gain specific, lasting insights. This paper deals with two approaches to theory-driven reflection as a multi-layered insight into the teaching profession: Action Research and Psychoanalytic Observational Studies.
Their differences and similarities are investigated and discussed. How do their methodologies handle empirical data such as observations? How do they analyse hidden patterns of behaviour and interaction? How do they consider biographical contexts? A model of four different stages of reflection is introduced and illustrated by case studies from two different professional development programmes for teachers.

Schlagworte:
Publikationstyp: Beitrag in Sammelwerk (Autorenschaft)
Art der Veröffentlichung Printversion
Erschienen in: Action Research, Innovation and Change: International perspectives across disciplines
Action Research, Innovation and Change: International perspectives across disciplines (2014)

T. Stern, A. Townsend, F. Rauch, A. Schuster
Routledge/Taylor & Francis Group

zur Publikation
 ( Routledge/Taylor & Francis Group; T. Stern, A. Townsend, F. Rauch, A. Schuster )
Erscheinungsdatum: 01.01.2014
Titel der Serie: -
Bandnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Seite: S. 129 - 142

Identifikatoren

ISBN:
  • 978-0-415-71230-9
ISSN: -
DOI: -
AC-Nummer: -
Homepage:
Open Access
  • Kein Open-Access

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Interdisziplinäre Forschung und Fortbildung
 
Institut für Unterrichts- und Schulentwicklung
Sterneckstraße 15
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
   office-ius@aau.at
http://ius.aau.at
zur Organisation
Sterneckstraße 15
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503006 - Bildungsforschung
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: n.a.)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Kooperationspartner ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden