Stammdaten

Titel: Feeling the World
Untertitel: Dilemmas and potentialities for a planetary empathy as a prerequisite for Global Citizenship Education
Kurzfassung:

Sobering results counter the long tradition of transformative pedagogical approaches. Changing the world through education alone has not yet succeeded. Against this background, the chapter analyses human perception and its effects on how we deal with others and the world. Starting from the theoretic foundations of Hegel's philosophy and Freud's psychoanalysis, the article focuses on dichotomous constructs of difference that, with their seductive power, make more subtle perceptions of difference difficult and reduce the complexity of reality. A consequence is the dominant division between Us and Them at the level of belonging, which underlies various social divisions. Central to this chapter are the national orders that shape most states in the Global North and pose a fundamental dilemma for Global Citizenship. How are the global existential problems and global injustices to be dealt with if empathy and solidarity end at one's national borders? As a possible, albeit not an easy way, the chapter proposes the phenomenological approach, which understands learning as experience and opens sensual access to others, things, and the world. Global Citizenship education thus requires new experiential spaces of learning in which learners can relate to the world's challenges beyond the usual national orders and develop a "global empathy."

Schlagworte: Global Citizenship Education - Education - Empathy - Nationality - National Orders - Learning as experience
Publikationstyp: Beitrag in Sammelwerk (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 2023 (Print)
Erschienen in: The Epicenter - L’épicentre - El Epicentro
The Epicenter - L’épicentre - El Epicentro
zur Publikation
 ( DIO Press; P. Carr, G. Thésée , E. Rivas-Sanchez )
Titel der Serie: -
Bandnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: S. 329 - 349
Bild der Titelseite: Cover

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 2023
ISBN:
  • 978-1-64504-278-5
  • 978-1-64504-279-2
ISSN: -
Homepage: https://www.diopress.com/the-epicentre
Erscheinungsdatum: 24.02.2023
ISBN (e-book):
  • 978-1-64504-280-8
eISSN: -
DOI: -
Homepage: https://www.diopress.com/product-page/the-epicenter-l-%C3%A9picentre-el-epicentro-ebook
Open Access
  • Online verfügbar (nicht Open Access)

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
 
Arbeitsbereich Allgemeine Erziehungswissenschaft und diversitätsbewusste Bildung
Universitätsstr. 65-67
A-9020 Klagenfurt
Österreich
  -1294
http://ifeb.aau.at/adb
zur Organisation
Universitätsstr. 65-67
AT - A-9020  Klagenfurt
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
 
Zentrum für Friedensforschung und Friedensbildung
Universitätsstraße 65-67
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
  0463/2700-998653
   heike.petschnig-konrad@aau.at
http://ifeb.aau.at/zff
zur Organisation
Universitätsstraße 65-67
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503006 - Bildungsforschung
  • 503032 - Lehr- und Lernforschung
  • 506006 - Friedensforschung
  • 504031 - Diversitätsforschung
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Arbeitsgruppen
  • UNESCO Chair "Global Citizenship Education - Culture of Diversity and Peace"
  • Netzwerk Phänomenologische Vignetten- und Anekdotenforschung

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden