Stammdaten

Titel: A Semi-automated Approach to Categorise Learning Outcomes into Digital Literacy or Computer Science
Untertitel:
Kurzfassung:

Computer science related curricula, standards and frameworks are designed and implemented in many countries to incorporate informatics education in schools, already starting with kindergarten and primary education. A recurring point of discussion addresses the focus of those educational models concerning the different fields of computer science - the topics related to the scientific subject of computer science, or digital literacy (the set of skills and competencies needed in everyday life in the digital age). In this paper, we present a semi-automated approach to categorise learning outcomes of computer science related curricula into one of those two categories. Categorisation is performed with linguistic metrics computed for nouns and verbs of representative curricula of each category. The categorisation is compared against classifications of nine experts of computer science teaching and research. The results show a matching categorisation for 70% of all learning outcomes and 90% of learning outcomes uniformly classified by the experts.

Schlagworte: Curriculum, Computer science, Digital literacy, Natural language processing, Primary education
Publikationstyp: Beitrag in Sammelwerk (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 30.06.2019 (Print)
Erschienen in: Empowering Learners for Life in the Digital Age
Empowering Learners for Life in the Digital Age
zur Publikation
 ( Springer International Publishing AG; D. Passey , R. Bottino, C. Lewin, E. Sanchez )
Titel der Serie: IFIP Advances in Information and Communication Technology
Bandnummer: Vol. 524
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: S. 77 - 87

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum:
ISBN (e-book): -
eISSN: -
DOI: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-23513-0_8
Homepage: -
Open Access
  • Kein Open-Access
Erscheinungsdatum: 30.06.2019
ISBN:
  • 978-3-030-23512-3
ISSN: -
Homepage: -

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Technische Wissenschaften
 
Institut für Informatikdidaktik
Universitätsstr. 65-67
A-9020 Klagenfurt
Österreich
  2700 993504
   iid-office@aau.at
https://www.aau.at/informatikdidaktik/
zur Organisation
Universitätsstr. 65-67
AT - A-9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503015 - Fachdidaktik Technische Wissenschaften
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
  • Humans in the Digital Age
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: II)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen
  • Informatikdidaktik

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden