Stammdaten

Titel: Different bodies: Normality and embodiments of disability and gender
Untertitel:
Kurzfassung:

This article is devoted to the challenge of human diversity being perceived as difference, eventually resulting in othering and social oppression. We introduce Luan, a young disabled woman, and her gendered disabling experience in terms of embodiment, which we argue is a form of socially situated knowledge. Our intention is to shed light on a society-critical approach to gender and disability in order to counter recent developments in educational studies towards individualisation and away from socialisation as a central pedagogical moment. Luan’s experience is presented in a phenomenological reading to gain an understanding of embodiments of normality and difference and to simultaneously question how far they emerge from external oppression and/or internalised desires of conforming to social norms. We conclude that for a critical and empowering pedagogy of gender and disability, both individual and societal factors have to be taken into consideration, and we accordingly introduce peda-gogical perspectives of empowerment.

Schlagworte: embodyment, disability, gender, phenomenology, pedagogy
Publikationstyp: Beitrag in Zeitschrift (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 03.2019 (Print)
Erschienen in: Sodobna pedagogika
Sodobna pedagogika
zur Publikation
 ( Zveza zgodovinskih društev; R. Kroflic )
Titel der Serie: -
Bandnummer: 70
Heftnummer: 136
Erstveröffentlichung: Ja
Seite: S. 160 - 173

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 03.2019
ISBN: -
ISSN: -
Homepage: https://www.sodobna-pedagogika.net/en/issues/01-2019/

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
 
Arbeitsbereich Sozialpädagogik und Inklusionsforschung
Universitätsstr. 65-67
A-9020 Klagenfurt
Österreich
   renate.bojanov@uni-klu.ac.at
http://ifeb.aau.at/spi
zur Organisation
Universitätsstr. 65-67
AT - A-9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503 - Erziehungswissenschaften
  • 504014 - Gender Studies
  • 504016 - Jugendsoziologie
  • 509002 - Disability Studies
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Zitationsindex
  • Emerging Sources Citation Index (ESCI)
Informationen zum Zitationsindex: Master Journal List
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden