Publikation: Are Self-Regulation and Self-Control Me...
Stammdaten
Titel: | Are Self-Regulation and Self-Control Mediators between Psychological Basic Needs and Intrinsic Teacher Motivation? |
Untertitel: | |
Kurzfassung: | The focus of this paper is the investigation of personal and environmental conditions of intrinsic teacher motivation. Teacher motivation and particularly underlying conditions for intrinsic teacher motivation still constitute a peripheral issue in educational and psychological research. The question whether relatively stable personality dispositions predict intrinsic teacher motivation has been largely neglected, too. Following self-determination theory (SDT; Deci & Ryan, 1985b; Ryan & Deci, 2002) and Kuhl’s Personality-Systems-Interaction Theory (PSI Theory; Kuhl, 2001), we investigate whether perceived support of basic psychological needs (autonomy, competence, and social relatedness), as well as the personality aspects self-regulation (self maintenance) and self-control (goal maintenance) are related to intrinsic teacher motivation. The sample of the survey study consists of 136 Austrian secondary school teachers. Structural equation modeling supports a model in which self-regulation serves as a mediator between the perceived support of basic needs and intrinsic teacher motivation, whereas self-control does not play a signifi cant role for the prediction of intrinsic teacher motivation. |
Schlagworte: |
Publikationstyp: | Beitrag in Zeitschrift (Autorenschaft) |
Erscheinungsdatum: | 2010 (Print) |
Erschienen in: |
Journal for Educational Research Online
Journal for Educational Research Online
(
Waxmann;
)
zur Publikation |
Titel der Serie: | - |
Bandnummer: | 2 |
Heftnummer: | 2 |
Erstveröffentlichung: | Ja |
Seite: | S. 55 - 71 |
Versionen
Keine Version vorhanden |
Erscheinungsdatum: | 2010 |
ISBN: | - |
ISSN: | - |
Homepage: | http://www.j-e-r-o.com |
AutorInnen
Barbara Hanfstingl (intern) |
Irina Andreitz (intern) |
Florian Müller (intern) |
Almut Thomas (intern) |
Zuordnung
Organisation | Adresse | ||||
---|---|---|---|---|---|
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
Institut für Unterrichts- und Schulentwicklung
|
AT - 9020 Klagenfurt am Wörthersee |
Kategorisierung
Sachgebiete | |
Forschungscluster | Kein Forschungscluster ausgewählt |
Zitationsindex |
Informationen zum Zitationsindex: Master Journal List
|
Peer Reviewed |
|
Publikationsfokus |
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
|
Arbeitsgruppen | Keine Arbeitsgruppe ausgewählt |
Kooperationen
Keine Partnerorganisation ausgewählt
Forschungsaktivitäten
Hier werden alle mit dieser Publikation in Zusammenhang stehenden Forschungsaktivitäten angezeigt. Mit dem untenstehenden Link können sie sich diese Forschungsaktivitäten in der Suche anzeigen lassen und gegebenenfalls exportieren.
(Achtung: Externe Aktivitäten werden im Suchergebnis nicht mitangezeigt)
Zugehörige Forschungsaktivitäten in der Suche anzeigen
(Achtung: Externe Aktivitäten werden im Suchergebnis nicht mitangezeigt)
Projekte: |
|
Publikationen: |
|
Veranstaltungen: | Keine verknüpften Veranstaltung vorhanden |
Vorträge: | Keine verknüpften Vorträge vorhanden |
Beiträge der Publikation
Keine verknüpften Publikationen vorhanden