Stammdaten

Titel: Are Self-Regulation and Self-Control Mediators between Psychological Basic Needs and Intrinsic Teacher Motivation?
Untertitel:
Kurzfassung: The focus of this paper is the investigation of personal and environmental conditions of intrinsic teacher motivation. Teacher motivation and particularly underlying conditions for intrinsic teacher motivation still constitute a peripheral issue in educational and psychological research. The question whether relatively stable personality dispositions predict intrinsic teacher motivation has been largely neglected, too. Following self-determination theory (SDT; Deci & Ryan, 1985b; Ryan & Deci, 2002) and Kuhl’s Personality-Systems-Interaction Theory (PSI Theory; Kuhl, 2001), we investigate whether perceived support of basic psychological needs (autonomy, competence, and social relatedness), as well as the personality aspects self-regulation (self maintenance) and self-control (goal maintenance) are related to intrinsic teacher motivation. The sample of the survey study consists of 136 Austrian secondary school teachers. Structural equation modeling supports a model in which self-regulation serves as a mediator between the perceived support of basic needs and intrinsic teacher motivation, whereas self-control does not play a signifi cant role for the prediction of intrinsic teacher motivation.
Schlagworte:
Publikationstyp: Beitrag in Zeitschrift (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 2010 (Print)
Erschienen in: Journal for Educational Research Online
Journal for Educational Research Online
zur Publikation
 ( Waxmann; )
Titel der Serie: -
Bandnummer: 2
Heftnummer: 2
Erstveröffentlichung: Ja
Seite: S. 55 - 71

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 2010
ISBN: -
ISSN: -
Homepage: http://www.j-e-r-o.com

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Unterrichts- und Schulentwicklung
Sterneckstraße 15
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
   office-ius@aau.at
http://ius.aau.at
zur Organisation
Sterneckstraße 15
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 5507 - Motivationspsychologie (5811)
  • 5821 - Erwachsenenbildung
  • 5812 - Pädagogische Psychologie (5508)
Forschungscluster Kein Forschungscluster ausgewählt
Zitationsindex
  • n.a.
Informationen zum Zitationsindex: Master Journal List
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: n.a.)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden