Stammdaten

Titel: Consumer Confusion in Mass Customization
Untertitel:
Kurzfassung: Companies are challenged to shift production and marketing strategies from focusing on market segments to making individually customized offers. Mass customization, however, leads to a tremendous extension of the configuration possibilities and in turn choice. As a consequence, customers can easily be overwhelmed with choice and information which can negatively effect decision behavior. In marketing literature, this phenomenon has been described as consumer confusion. It leads to coping strategies such as to abandon the purchase decision, postpone the purchase, seek additional information, delegate the decision, etc. In this paper, we investigate the impact of consumer confusion on buying behavior in the context of mass customisation. We report the results of an experiment (N=180), where subjects were confronted with a online-buying situation of a mass-customized product (laptop) using a configuration tool of the vendor. The impact of consumer confusion on five coping strategies (share/delegate the decision, seek additional information, narrow down the choice set/chose the standard model, abandon the purchase, and chose low-price offers) were tested using structural equation modelling (SEM). Kew words: Mass customisation, configuration tools, consumer confusion, reduction strategies.
Schlagworte:
Publikationstyp: Beitrag in Sammelwerk (Autorenschaft)
Art der Veröffentlichung Printversion
Erschienen in: Mass Customization Concepts - Tools - Realization
Mass Customization Concepts - Tools - Realization
zur Publikation
 ( Springer; Th. Blecker, G. Friedrich )
Erscheinungsdatum: 2005
Titel der Serie: -
Bandnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Seite: S. 435 - 447

Identifikatoren

ISBN: -
ISSN: -
DOI: -
AC-Nummer: -
Homepage:
Open Access
  • Kein Open-Access

Zuordnung

Organisation Adresse
Universität Klagenfurt
 
Industriestiftungsinstitut eBusiness (biztec)
Universitätsstrasse 65 - 67
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
  -3770
  -993770
http://www.biztec.org
zur Organisation
Universitätsstrasse 65 - 67
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
 
Institut für Unternehmensführung
 
Abteilung für Marketing und Internationales Management
Universitätsstrasse 65-67
9020 Klagenfurt
Österreich
  -994004
   manuela.pirker@aau.at
zur Organisation
Universitätsstrasse 65-67
AT - 9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 53 - Wirtschaftswissenschaften
Forschungscluster Kein Forschungscluster ausgewählt
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: II)
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden