Projekt: Relativism, post-factualism, and the ep...
Stammdaten
Relativism, post-factualism, and the epistemology of mathematics | |
Beschreibung: | Discussions in mathematics education research have lately turned towards the phenomenon of post-factual discourses and reflected on the role of mathematics education in facing this challenge. While contributions so far have focussed on fact checking, source criticism, and a critical attitude towards mathematical models, this essay establishes that such scepticism lies at the very heart of post-factualism, and that its use in education bears the danger of producing and fortifying post-factual attitudes instead of overcoming them. It is shown that instead we require to acknowledge the roots of such scepticism in relativist epistemologies and to find answers to the question how facts are possible if all knowledge is relative. This essay refers to Hacking’s framework of styles of reasoning as a possible solution to this dilemma. |
Schlagworte: | Mathematical reasoning; Proof; Mathematical modelling; Post-factual politics; Epistemology; Styles of reasoning |
Kurztitel: | Relativism and mathematics |
Zeitraum: | 01.06.2020 - 31.12.2021 |
Kontakt-Email: | david.kollosche@aau.at |
Homepage: | - |
MitarbeiterInnen
MitarbeiterInnen | Funktion | Zeitraum |
---|---|---|
David Kollosche (intern) |
|
|
Zuordnung
Organisationseinheit | ||||
---|---|---|---|---|
Fakultät für Technische Wissenschaften
Institut für Didaktik der Mathematik
|
Kategorisierung
Projekttyp | laufender Arbeitsschwerpunkt |
Förderungstyp | Sonstiger |
Forschungstyp |
|
Sachgebiete | |
Forschungscluster |
|
Genderrelevanz | 0% |
Projektfokus |
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
|
Arbeitsgruppen |
|
Finanzierung
Kooperationen
Forschungsaktivitäten
(Achtung: Externe Aktivitäten werden im Suchergebnis nicht mitangezeigt)
Projekte | Keine verknüpften Projekte vorhanden |
Publikationen |
|
Veranstaltungen | Keine verknüpften Veranstaltung vorhanden |
Vorträge |
|