Stammdaten

: Competency based curriculum development for education for sustainable development in initial teaching training and in-service training institutions. (CSCT)
Beschreibung: A framework for a competency based curriculum for education for sustainable development will be developed for initial teacher training and in-service training institutions. The framework can be adapted to the institutions’ local context. The project strongly emphasizes the interdisciplinary approach and takes into account scientific, economic, social, political, cultural and ethical aspects of sustainable development. The most direct target-groups are teacher trainers of both initial and in-service teacher trainer institutions. The main activities include drafting and analysing case studies, the organisation of 6 transnational workshops, where the curriculum model will be critically discussed and analysed and try-outs of the developed framework in the partner teacher training institutions. The main output will be the curriculum framework for education for sustainable development, containing competences, tasks and contents for a curriculum for education for sustainable development. It will be published on the website of the Comenius 3 SEED-project and on the website of ENSI. It will also be available as a printed handbook, translated into the different languages of the partners working in the project.
Schlagworte: Umweltbildung/Bildung für Nachhaltige Entwicklung, Internationale Zusammenarbeit/Europäische Integration, Lehrerbildung
Competency based curriculum development for education for sustainable development in initial teaching training and in-service training institutions. (CSCT)
Beschreibung: Ziel ist die Entwicklung einer allgemeinen Rahmenstruktur für kompetenzbasierte Studienpläne zur Entwicklung einer nachhaltigen Bildung an Institutionen der Lehrer/innen/Aus- und Weiterbildung. Inhaltlich fokussiert dieses Projekt auf die Interdisziplinarität und auf der besonderen Berücksichtigung wissenschaftlicher, ökonomischer, sozialer, politischer, kultureller und ethnischer Aspekte einer nachhaltigen Entwicklung. Einen Kernbereich stellen bereits vorhandene und/oder konzipierte Fallstudien aus Institutionen der Projektpartnerländer dar.
Schlagworte: Umweltbildung/Bildung für Nachhaltige Entwicklung, Lehrerbildung, Internationale Zusammenarbeit/Europäische Integration
Kurztitel: n.a.
Zeitraum: 01.10.2004 - 01.10.2007
Kontakt-Email: -
Homepage: -

MitarbeiterInnen

MitarbeiterInnen Funktion Zeitraum
Friedrich Palencsar (intern)
  • wiss. Mitarbeiter/in
  • 01.10.2004 - 01.10.2007

Kategorisierung

Projekttyp Forschungsförderung (auf Antrag oder Ausschreibung)
Förderungstyp §27
Forschungstyp
  • Grundlagenforschung
  • Angewandte Forschung
  • Sonstige Forschung
Sachgebiete
  • 5805 - Bildungsplanung *
  • 5807 - Didaktik *
  • 5808 - Hochschuldidaktik *
Forschungscluster Kein Forschungscluster ausgewählt
Genderrelevanz 0%
Projektfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: n.a.)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Finanzierung

Kooperationen

Organisation Adresse
University of Salzburg, Department for Science Education, Didactics in Biology
Kapitelgasse 4-6
5020 Salzburg
Österreich
  + 0043 662 8044 5815
  + 0043 662 8044 5822
   Regina.steiner@utanet.at
Kapitelgasse 4-6
AT - 5020  Salzburg
University of Wales, Newport
Lodge Road
183YH Newport
Großbrit. u. Nordirland
  + 00 44 (0) 1633 432126
   arwyn.harris@newport.ac.uk
Lodge Road
GB - 183YH  Newport
University of Professional Development, KHLeuven
Naamsesteenweg 355
3001 Heverlee
Belgien
  +32/16/399200
  +32/16/407087
   Veerle.de.smet@khleuven.be
Naamsesteenweg 355
BE - 3001  Heverlee
Faculty of education and psychology, university of Girona, Department of subject-specific teaching
Plaça Sant Domènec,9
17071 Girona
Spanien
  + 34 972 41 8300 / 8322
  + 34 972 41 8301
   merce.junyent@udg.es
Plaça Sant Domènec,9
ES - 17071  Girona
The Regional Environmental Center for Central and Eastern Europe, Country Office Hungary
Ady Endre ut 9-11
2000 Szentendre
Ungarn
  + 36 26 504 075
  + 36 26 302 137
   ecsobod@rec.org
Ady Endre ut 9-11
HU - 2000  Szentendre
Institut Universitaire de formation des maitres de l’académie de Grenoble - France
38000 Chambéry
Frankreich
  + 033 0479692981
  + 033 0479961943
   Blochet-serduc@wanadoo.fr
FR - 38000  Chambéry
Telemark University College
Kjølnes Ring 56
3679 Notodden
Norwegen
  + 47 35 02 6342
  + 47 35 02 60 01
   Marina.r.aase@hit.no
Kjølnes Ring 56
NO - 3679  Notodden
Service for Educational Development, Ministry of the Flemish Community
1000 Brussels
Belgien
  +32 2 553 88 17
  +32 2 553 88 35
   willy.sleurs@ond.vlaanderen.be
BE - 1000  Brussels
University of Klagenfurt, Faculty for interdisciplinary Research and Education, Department for School and societal Learning
Universitätsstraße 65-67
9020 Klagenfurt
Österreich
  +43 463 2700 6137 / 6107
  +43 463 2700 6199
   franz.rauch@uni-klu.ac.at
Universitätsstraße 65-67
AT - 9020  Klagenfurt
University College of West Jutland, Educational Research and Development –VU2
Skolebakken 171
6705 Esbjerg
Dänemark
  + 45 25336675
  + 45 76147113
   Michael.Cain@cvu-vest.dk
Skolebakken 171
DK - 6705  Esbjerg
Autonomous University of Barcelona, Science and mathematics education department
Plaça Cívica
08193 Barcelona
Spanien
  + 34-93-5811737
  + 34-93-5811169
   Mariona.Espinet@uab.es
Plaça Cívica
ES - 08193  Barcelona
Pädagogische Hochschule Niederösterreich
Mühlgasse 67
2500 Baden bei Wien
Österreich
Mühlgasse 67
AT - 2500  Baden bei Wien